Nastały takie czasy, że dzieci coraz więcej siedzą z smartfonami i grają i grają i grają. Niestety takie czasy, jednak czy zawsze gdy to robią tracą swój czas, marnują go? W większości przypadków można przyjąć, że tak się dzieje. Kiedyś gdy dzieci w coś grały, np: w klasy, gumę lub bawiły się w berka, podchody itp. rozwijały się psychofizycznie, poprawiała się ich skoczność, wytrzymałość, szybkość (berek), orientacja w terenie (podchody) i wiele innych szczegółowych cech motorycznych, jeżeli wzięli byśmy pod lupę kolejne gry ruchowe. Czy nasi rodzice nie mówili wtedy, „tylko ganiasz i ganiasz zrobił(a) byś coś pożytecznego”. Widzimy jak bardzo zmieniły się czasy, jak inaczej dziś to jest postrzegane. Teraz rodzice chcieliby aby ich pociechy więcej biegały, grały w gry na świeżym powietrzu (choć o te coraz trudniej) a nie traciły czas przed telefonem.
Spójrzmy na to jednak z innej strony, to co nas czeka to globalna cyfryzacja każdego praktycznie aspektu życia, urządzenia z dotykowymi ekranami będą wszędzie, w każdym urzędzie, sklepie (już są w wielu) i innych publicznych miejscach, również nie ominie to naszego domu, gdzie za kilka lat, każde urządzenie elektroniczne będzie wyposażone w ekran, na którym będzie można je zaprogramować i trzeba będzie sprawnie się posługiwać nawigację, która będzie tam zaimplementowana. Taka nawigacje będzie stworzona w taki sposób aby była intuicyjna dla jak największej rzeszy użytkowników, więc i dla naszego dziecka, które za kilka lub kilkanaście lat będzie już dorosłe. Co tu dużo mówić, to siedzenie z smartfonem to po prostu przygotowanie się do dorosłego życie. Kilkaset lat wstecz szybkość, siła i zręczność nierzadko decydowały o być albo nie być na tym bożym padole, w przyszłości może się okazać że zwinne i szybkie palce będą miały podobne znaczenie dla przetrwania, albo przynajmniej nie zostawania w tyle za pędzącym z coraz większą szybkością światem.

Gra, która rozwija „Oczyść słowo” również w wersji angielskiej „Clean the word„.

gra słowna

pozostaje jeszcze kwestia tego co na smartfonach robią nasze dzieci, czy grają, czy oglądają czy też słuchają. Jeżeli oglądają kontrolujmy to co oglądają, jeżeli grają możemy wskazać gry, które nie tylko są rozrywką ale również rozwijają intelektualnie, jeżeli słuchają to niech słuchają 🙂